Blog
Marketing Forkortelser
Du har helt sikkert hørt mange af dem før: CTR, CPM, CPC… Men hvad betyder de forskellige forkortelser, som ofte anvendes i forbindelse med marketing?
I dette afsnit kommer vi omkring alle de mest populære anvendte forkortelser – og vigtigst af alt, hvad de betyder.
Lets get to it!
CTR - Click Through rate
CTR, som står for Click Through Rate, er raten som viser, hvor mange gange der klikkes på en annonce, målt op mod antallet af eksponeringer.
CTR anvendes oftest til at bestemme kvaliteten af en annonce. Altså har man en høj CTR, betyder det at mange finder annoncen interessant, modsat en lav CTR, fortæller at få personer finder annoncen interessant.
CTR
Har du eksponeret din annonce 1000 gange og fået 50 klik, har du en CTR på 5,00%.
(klik / eksponeringer * 100)
Gode råd til at forbedre din annonce
- Målgruppen du forsøger at ramme – måske der skal justeres på alder, interesse eller noget helt tredje
- Kreativet på selve annoncen – måske din målgruppe ikke finder lange videoer interessant
- Copywriting (teksten) på selve annoncen er ikke tiltalende nok. Hvorfor er din annonce interessant? Dækker du behovet?
CPM - COST PR MILL
CPM, som står for Cost Pr Mill, er den pris du betaler, for at eksponere din annonce 1000 gange.
Din CPM bestemmes på baggrund af mange faktorer, men besluttes oftest på baggrund af kvaliteten af din annonce. Hvis få folk finder din annonce interessant, vil det også kunne ses på en høj CPM.
CPM
Har du fået 23.500 eksponeringer i en given periode og betalt 1.175 kr., vil din CPM være 50 kr.
(pris / eksponeringer * 1000)
CPC - COST PR CLICK
CPC, som står for Cost Pr Click, er den pris du betaler pr. klik.
Det vigtigste at forstå ved CPC, er at få relevante personer til at klikke. Så er det ikke så relevant om du betaler 2 kr. eller 5 kr. pr. klik. I Emprove har vi erfaret at jo mere snæver en målgruppe er, des højere er CPC, modsat en bred målgruppe.
Du vil altså erfare at hvis du sælger kurser i fotoredigering, vil din CPC være højere end hvis du modsat sælger sokker, hvor CPC’en her vil være væsentligt lavere – netop fordi flere personer aktivt er på udkig efter sokker fremfor kurser i fotoredigering.
CPC
Har du fået betalt 1.500 kr. for at annoncen og fået 250 klik, vil din CPC være 6 kr.
(pris / antal klik)
Frekvens
Frekvens bruges oftest i forbindelse med hvor mange gange din annonce er blevet eksponeret til de samme personer.
Det vigtigste med en frekvens er at din annonce hverken vises for ofte eller for lidt. Hvis du oplever at du har en høj frekvens, kunne det give mening enten at udvide din målgruppe eller nedjustere dit budget. Modsat har du en lav frekvens, giver det mening enten at indsnævre målgruppen eller opjustere budgettet.
Frekvens
Har du eksponeret din annonce 10.000 gange til 8.000 forskellige konti, vil din frekvens være 1,25
(eksponeringer / konti)
ROAS - RETURN ON AD SPEND
ROAS, som står for Return On Ad Spend, betyder hvor mange gange du får penge igen, målt op mod dit annoncebudget.
ROAS er en af de vigtigste termer at kigge på, særligt hvis du har en webshop. Det er nemlig den der indikerer om du tjener penge på din annoncering eller ej. En høj ROAS vil derfor altid være at foretrække.
Det er vigtigt at huske på, at så længe du får det ud af din annonce som du ønsker, er det ikke nødvendigvis relevant at kigge på ROAS. Hvis du fx. kører en annonce der har til hensigt at få besøgende til din hjemmeside, vil det ikke give meget mening at kigge på ROAS.
Hvad er en god ROAS?
Vores erfaring er altid, at forsøge at have en ROAS på over 4,00.
ROAS
Har du brugt 1.000 kr på en annonce og målt salg på 5.000 kr, vil din ROAS være 5,00.
(salg / budget)
CPA - COST PR ACQUISITION
CPA, som står for Cost Pr Acquisition, er din pris du betaler for en metric som du har sat op.
En “acquisition” kan være flere ting, det kan både være konverteringer, men det kan også være tilføjelse til indkøbskurv, tilmelding af nyhedsbrev eller booking af aftale.
CPA
Har du fået brugt 2.000 kr på en annonce og fået 10 konverteringer, vil din CPA være 200 kr.
(budget / konverteringer)